Zarówno ERP, jak i CRM, to nowoczesne rozwiązania, umożliwiające sprawne zarządzanie procesami biznesowymi, optymalizację produkcji, kontrolę nad łańcuchem dostaw oraz budowanie relacji z klientem, które przełożą się na wzrost zainteresowania proponowanymi towarami czy usługami. Zastanawiasz się, czym różnią się te dwa systemy i gdzie warto wykorzystać tkwiący w nich potencjał? Znamy odpowiedź na Twoje pytania.

Na co pozwala system ERP?

System ERP wykorzystywany jest w celu planowania rutynowych działań, związanych z pracą danego przedsiębiorstwa oraz sprawowania nad nimi bieżącej kontroli. Więcej o jego możliwościach i potencjale można przeczytać w artykule „System ERP — czym jest, jak wybrać i ile kosztuje wdrożenie?”, którego autor rozwinął wiele zagadnień, związanych z nowoczesnymi rozwiązaniami dla biznesu. Wśród największych zalet systemów ERP wymienia on przede wszystkim:

  • podniesienie efektywności produkcji,
  • wzrost efektywności zarządzania, połączony z minimalizacją ryzyka kosztownych błędów,
  • podwyższenie standardów obsługi klienta,
  • optymalizowanie działań, związanych z łańcuchem dostaw.

Gdzie warto wykorzystać system ERP?

Z funkcjonalności systemu korzystają na ogół firmy, zajmujące się produkcją i sprzedażą towarów, nastawione na usprawnienie wewnętrznych procesów biznesowych i dalszy rozwój. Najczęściej jest to branża motoryzacyjna, ale wśród odbiorców systemów ERP wymienia się również firmy, zajmujące się produkcją artykułów spożywczych, opakowań, wyrobów przemysłowych i produktów medycznych ora zaawansowanymi technologiami.

Jaki system CRM wybrać w 2024 roku?

Czym różni się system ERP od systemu CRM?

Pomimo pozornych podobieństw, systemy ERP i CRM różnią się od siebie w znaczący sposób. Więcej o tych różnicach dowiesz się po przejściu na stronę https://odl.com.pl/system-erp#czym-rozni-sie-system-erp-od-crm, gdzie wymieniono najważniejsze z nich. Jak się okazuje, System ERP skoncentrowany jest w znacznej mierze na wewnętrznej organizacji danego przedsiębiorstwa. Wykorzystanie jego potencjału pozwala na usprawnienie funkcjonowania poszczególnych działów firmy, co z kolei przekłada się na wzrost efektywności pracy.

System CRM skupia się natomiast na marketingu i sprzedaży oraz na budowaniu relacji z nowymi klientami i utrzymaniu wysokiego standardu usług wobec tych, którzy już zdążyli zainteresować się oferowanymi przez firmę towarami lub usługami. To z kolei przekłada się na zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa.

Kto korzysta z funkcjonalności systemów CRM?

O ile system ERP koncentrował się na procesach wewnętrznych, o tyle system CRM skupia się na zagadnieniach, związanych bezpośrednio z marketingiem i budowaniem właściwych relacji z klientem. To właśnie tutaj zgromadzone są wszelkie informacje, związane ze sprzedażą, dane kontaktowe klientów i informacje o zakupach, których już dokonali, co z kolei pozwala na zindywidualizowanie ofert. Systemy CRM sprawdzają się więc przede wszystkim w branży retail, niezależnie od wielkości firmy i obszaru jej działalności.