Bezpowrotnie minęły czasy, gdy mogliśmy naprawiać nawet poważniejsze usterki samochodów na naszym podwórku czy w garażu. Odeszły również te, w których za pomocą taniego kabla diagnostycznego mogliśmy podpiąć się pod komputer naszego auta, skasować z niego błędy, popatrzeć na różne informację i uświadomić sobie, co złego dzieje się z naszym samochodem. Kupując współczesny samochód musimy wszystko to włożyć między bajki. Nie ustawimy już w nim zapłonu na słuch, nie wyregulujemy wolnych obrotów śrubką przy gaźniku, ani nawet nie podepniemy się pod komputer i nie skasujemy błędów.

 

Małe warsztaty samochodowe

Problem dotyczy nie tylko niedzielnych majsterkowiczów, czy tak zwanych złotych rączek. Problem z naprawią współczesnych samochodów ma też co drugi serwis aut. Kiedyś mogliśmy podjechać kilka ulic dalej do zaprzyjaźnionego małego warsztatu, gdzie lokalny mechanik znany nam od lat po promocyjnej cenie doprowadził nasz samochód do stanu użyteczności. Te czasy także już za nami. Małe warsztaty nie posiadają specjalistycznego sprzętu, który jest wymagany by w ogóle móc podejść do diagnozy usterki w nowoczesnym samochodzie, o jego naprawie nie wspominając. Natomiast nowe samochody naszpikowane są coraz to większą ilością elektroniki i w każdej chwili coś może odmówić posłuszeństwa, zwykle wtedy gdy najmniej się tego spodziewamy.

 

ASO – autoryzowanych serwisach obsługi

Naprawa współczesnych aut często możliwa jest tylko w ASO – autoryzowanych serwisach obsługi, którymi zawiaduje producent naszego auta. Taki warsztat samochodowy posiada stosowny sprzęt do obsługi skomputeryzowanych systemów naszych samochodów, a jego pracownicy są odpowiednio wyszkoleni, aby potrafili rozpoznać i wyeliminować niemal każdą usterkę. Jednak koszty obsługi w ASO potrafią niejednego klienta sprowadzić do parteru. Z tego powodu coraz więcej osób sprzedaje swoje samochody, gdy dobiega końca ich okres gwarancyjny, kiedy naprawy w ASO są darmowe.